Door problemen met het inscannen en digitaliseren van medische formulieren bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) zijn privégegevens van klanten in dossiers van anderen beland.
Het AD meldt dat in zeker 71 gevallen niet alleen adresgegevens en burgerservicenummers, maar ook patiëntinformatie van huisartsen en specialisten in dossiers van anderen is terechtgekomen. De zaak kwam aan het rollen na meldingen van klanten dat ze medische gegevens van derden konden inzien.
Het CBR steekt de hand in eigen boezem. "Jaarlijks ontvangen we 600.000 gezondheidsverklaringen", relativeert een woordvoerster. "Maar vooropstaat natuurlijk dat dit niet mag gebeuren, het spijt ons. De nieuwe digitale verwerking gaat wel veilig, snel en foutloos. Daarom stimuleren wij klanten om digitaal met het CBR te communiceren." Volgens haar zijn van de 71 nu bekende gevallen waarbij het misging met scannen 21 door klanten aangemeld, bij vijftig andere zaken waar het mis ging, ontdekte het CBR dat zelf.
Capaciteitsproblemen
Het CBR kampt al jaren met problemen, niet alleen van technische aard maar vooral door capaciteitsproblemen. Er zijn lange wachttijden en het CBR is vaak slecht bereikbaar. De kosten van de ontwikkeling van een rijgeschiktheidsprogramma vielen bovendien flink hoger uit. In juli 2014 schatte het CBR die op 7 miljoen euro, naar verwachting wordt dat uiteindelijk 34 miljoen.
De Nationale ombudsman ontving in 2018 ruim duizend klachten over het CBR, een ruime verdubbeling vergeleken met het jaar daarvoor. De klachten komen vooral van ouderen en mensen die, bijvoorbeeld voor hun werk, een gezondheidsverklaring moeten overleggen om hun rijbewijs te krijgen of te verlengen.
Door: ANP