De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is dinsdag een voorlichtingscampagne gestart om consumenten bewust te maken van de risico`s die kleven aan gratis proefpakketjes. Volgens seniorenorganisatie Unie KBO zijn met name senioren veel de dupe van de verkooptruc. Ruim 840.000 senioren van 65 jaar en ouder heeft hier wel eens gebruik van gemaakt. Een 'gratis' proefpakket leidt bij ruim 252.000 senioren tot een ongewenste toezending met een factuur. Uiteindelijk betalen ruim 75.000 senioren 1,4 miljoen euro voor pakketten die zij niet wensen. Dit blijkt uit onderzoek van seniorenorganisatie Unie KBO.
NZG
'Gratis' proefpakket leidt tot ongewenste factuur bij 252.000 senioren
-Gratis proefpakketjes voor bijvoorbeeld afslankpillen, scheermesjes of superfoods zijn niet altijd zo voordelig als ze in eerste instantie lijken, zo stelt de ACM. Om consumenten bewust te maken van de risico's begint daarom vandaag een voorlichtingscampagne. Volgens Unie KBO vragen met name veel senioren de gratis proefpakketten aan. 29 procent van de senioren die deelnamen aan het onderzoek hadden wel eens een proefpakket aangevraagd. Het zijn meestal vrouwen die een gratis product uitproberen. De aanvragen vinden voornamelijk plaats via internet (71 procent). Daarnaast worden de proefpakketten telefonisch (14 procent), via bonnen in tijdschriften (10 procent) en via straatverkoop (5 procent) aangevraagd.
Dat na een gratis product ongevraagd een tweede, te betalen product werd toegezonden heeft 30 procent van hen ervaren. Het bedrag dat op de bijgevoegde factuur werd vermeld bedroeg gemiddeld 20 euro, uitschieters naar 49 euro kwamen voor. Uit het onderzoek blijkt dat 156.000 senioren ooit heeft overwogen een gratis proefpakket aan te vragen, maar dit niet gedaan uit angst om later ergens aan vast te zitten.
Manon Vanderkaa, directeur van de Unie KBO: "Alertheid bij het aanvragen van een gratis proefpakket is altijd geboden! Voor je het weet zit je met een ongewenste betaling. Weggegooid geld vind ik dat. Daarom sluit de Unie KBO aan bij de bewustwordingscampagne "Niet besteld? Geef geen geld!" die Consuwijzer vandaag is gestart."
© Nationale Zorggids