Het Nederlands Instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL) heeft een prijs gewonnen voor een beleidsonderzoek over klachten in verzorgingshuizen. De NSV-VBO Beleidsprijs 2014 wordt eens in de twee jaar uitgereikt door de Nederlandse Sociologische Vereniging en de Vereniging voor Beleidsonderzoek. Dat meldt NIVEL.
Het onderzoek met als titel ‘Niets te klagen’ werd uitgevoerd door Manja Bomhoff en collega’s om een antwoord te vinden op de vraag hoe het komt dat er zo weinig officiële klachten worden ingediend door bewoners van verpleeg- en verzorgingshuizen. Uit de studie bleek dat bewoners van verzorgingshuizen weinig klachten indienen, terwijl dit een belangrijk recht is van patiënten. Veel bewoners bleken hun ongenoegens liever niet als 'klacht' te bespreken.
Het onderzoek wordt in het juryrapport geprezen om het schetsen van een 'overtuigend beeld van de onbeduidendheid van formele klachtenprocedures'. Bovendien zit het onderzoek conceptueel goed in elkaar en biedt het een 'scherp inzicht in de sociale dilemma’s die bewoners weerhouden om hun ongenoegens tegen de directe zorgverleners te uiten'.
© Nationale Zorggids