UTRECHT - De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) verwijst individuele klachten over de gezondheidszorg vaak (terug) naar de zorgaanbieder. Om duidelijkheid te krijgen in hoeverre die klachten zorgvuldig worden afgehandeld, is de inspectie onlangs het toezichtproject ‘Opvolging Burgerklachten’ gestart, zo meldt cliëntenorganisatie LOC Zeggenschap in zorg.
In de Wet klachtrecht cliënten zorgsector (Wkcz) is geregeld dat zorgaanbieders individuele klachten zelf moeten afhandelen, als het niet om een calamiteit of structurele tekortkoming in de kwaliteit van zorg gaat.
De komende maanden zullen ongeveer honderd klachten in drie sectoren worden bekeken, de specialistische somatische zorg, intramurale ouderenzorg en geestelijke gezondheidszorg (ggz). Vervolgens wordt eind dit jaar besloten of deze nieuwe werkwijze in het toezicht ook toegepast kan worden in andere sectoren.
© Nationale Zorggids / Martijn Keitz