Waar eerdere studies suggereerden dat baby’s niet nadachten over voedsel, lijkt een nieuw onderzoek het tegendeel te bewijzen. Baby’s komen op een sociale manier meer te weten over voedsel door bijvoorbeeld te observeren hoe anderen op eten reageren. Dat meldt Scientias.
Amerikaanse onderzoekers zagen dat baby’s de reactie van iemand die eet gebruiken voor meer kennis over dat eten. Bovendien gebruiken ze dezelfde reactie om meer te weten te komen over die persoon. “Baby’s leren niet alleen dat bepaald voedsel lekker is, maar leren ook dat een specifiek type mens dat voedsel lekker vindt”, zegt hoofdonderzoeker Zoe Liberman van Chicago University. De wetenschappers ontdekten middels diverse experimenten dat baby’s bepaalde verwachtingen hebben. Als een Engelssprekend persoon bepaald voedsel lekker vindt, zouden andere Engelstaligen dat eten ook lekker vinden. Baby’s lijken te begrijpen dat het voedsel dat iemand kiest iets zegt over de kenmerken van een persoon.
Baby’s die opgroeien in meertalige huishoudens reageren anders, concluderen de onderzoekers. Deze baby’s verwachten bijvoorbeeld niet dat een Engelssprekend persoon hetzelfde eten lekker vindt als een Spanjaard. De verbanden die baby’s leggen zijn afhankelijk van hun sociale ervaringen. Meertalige kinderen lijken flexibeler te zijn in hun verwachtingen over voedselvoorkeuren van de mens.
Door: Redactie Nationale Zorggids