Het Nationaal MS Fonds lanceert deze week de campagne voor de MS Collecteweek 19 tot en met 24 november 2018. Uniek aan deze campagne is dat échte mensen met multiple sclerose (MS) hun verhaal met de buitenwereld delen. Dit meldt Nationaal MS Fonds.
De campagne bestaat uit een televisie- en radiocommercial en drie authentieke portretten van mensen met MS. Wat de uitingen met elkaar verbindt, is de angst en onzekerheid die de ziekte MS met zich meebrengt.
Ambassadeurs
In de drie portretten delen Anouk, Edo-Jan en Janneke hun persoonlijke verhalen en onzekerheden over hun ziekte MS. Zo vertelt Anouk over haar kinderwens, die zij vlak na het krijgen van de diagnose MS tijdelijk losliet vanwege de bevalling die MS-klachten kan verergeren. Inmiddels leert ze omgaan met haar angst. Edo-Jan deelt zijn allergrootste nachtmerrie: zien dat zijn dochtertje van 2,5 jaar wordt aangereden door een auto en haar niet kunnen redden ómdat hij MS heeft. De 23-jarige Janneke moest door de MS stoppen met haar studie. Ze besloot te gaan solliciteren en vertelt in het interview dat zij door haar ziekte regelmatig werd afgewezen.
Laat mensen met MS niet aan hun lot over
Met de televisie- en radiocommercial en de drie persoonlijke interviews vraagt het Nationaal MS Fonds aandacht voor de ziekte MS. Multiple sclerose is een chronische ziekte van het centrale zenuwstelsel. In Nederland hebben meer dan 17.000 mensen MS en jaarlijks krijgen 800 mensen de diagnose. De eerste ziekteverschijnselen openbaren zich meestal tussen het 20e en 40e levensjaar en het is de meest invaliderende ziekte onder jonge mensen in Nederland. Er is nog weinig over de ziekte bekend; een oplossing is er niet. Daarom zamelt het Nationaal MS Fonds onder andere geld in voor onderzoek naar de ziekte.
Door: Redactie Nationale Zorggids