Logo_igj_inspectie_gezondheidszorg_en_jeugd

Zorginstelling All Day M.O. heeft een aanwijzing gekregen van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). All Day nam in september de cliënten van Dunya Woonzorg over, zonder plan om de kwaliteit op orde te krijgen en zonder zekerheid dat ze een pand heeft om zorg uit te verlenen. Cliënten die recent al van zorgaanbieder zijn gewisseld moeten dat nu wéér. Ditmaal naar eentje die goede zorg verleent. All Day moet hen uiterlijk 27 november aanstaande hebben overgedragen. Dit meldt IGJ. 

Dunya leverde zorg aan ouderen met een migratieachtergrond, maar moest dit staken omdat de veiligheid en kwaliteit van zorg in gevaar was. Daarom droeg het de zorg eind september over aan All Day. Echter bleek al snel dat de overnemende aanbieder geen concreet plan heeft om de kwaliteit op orde te krijgen.

Per 1 januari definitief geen pand

De bestuurder van All Day vertrouwde op de toezegging van de bestuurder van Dunya dat de kwaliteit en veiligheid van zorg wel op orde zou zijn bij de overname. Een dag voor de overname blijkt dat niet zo te zijn. Bovendien concludeert de inspectie dat het niet zeker is dat All Day in de nabije toekomst een pand heeft om zorg te verlenen. Dunya onderverhuurt het pand zonder toestemming van de verhuurder aan All Day. De verhuurder is niet van plan om vanaf januari 2020 een huurcontract aan te gaan met de instelling.

Zorg overdragen

Met de aanwijzing dwingt de inspectie All Day om een einde te maken aan de ernstige situatie. Hiervoor heeft het tot 27 november de tijd. Wat moet het doen? Cliënten overdragen aan een zorgaanbieder die volgens de standaarden van de IGJ goede zorg verleent. All Day mag geen nieuwe cliënten aannemen. Dat mag pas weer als alle risico’s voor kwaliteit en veiligheid van de zorg zijn weggenomen. Voldoet de aanbieder niet aan de aanwijzing, dan kan een boete volgen. 

Door: Nationale Zorggids