Normal_rolstoel__3_

Steeds vaker strooit bureaucratie roet in het eten als het gaat om een snelle en efficiënte afhandeling van Wmo-aanvragen. Men kan via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning hulp aanvragen bij de gemeente, bijvoorbeeld voor huishoudelijke hulp, woningaanpassingen en vervoersvoorzieningen. Echter levert de omslachtige manier van verwerking veel klachten op onder leden van brancheorganisatie Actiz. Dit meldt de organisatie op haar website.

Actiz gaf bureau BMC opdracht om te onderzoeken of en hoe de beoogde veranderingen in de nieuwe Wmo vorderen. Zowel gemeenten als zorgaanbieders zouden graag veranderingen willen zien, maar vooralsnog lijken zij de dupe te worden van regelgeving vanuit de overheid.

Zo moeten zorgaanbieders in verschillende gemeenten soms via aparte administraties en systemen hun aanvraag indienen, waardoor meer tijd nodig is voor het papierwerk. Ook moeten gemeenten zaken bijhouden die voor hen eigenlijk niet meer van belang zijn, zoals urenregistratie, productcodes en keurmerken. De geldende regels zijn in sommige gevallen een enorme belemmering voor gemeenten en zorgaanbieders.

In een aantal gemeenten is het al wel gelukt om de bureaucratie rondom de Wmo te verbeteren. Dit gebeurt bijvoorbeeld in Brunssum en de Westelijke Mijnstreek (rondom Sittard-Geleen). De gemeente beslist hier zelf of iemand recht heeft op ondersteuning, maar hoe dat verder wordt ingevuld wordt overgelaten aan de zorgaanbieder en de hulpbehoevende. Hierdoor wordt de zorg aangepast op de individuele behoeften van de aanvrager, en kan de zorgaanbieder een persoonlijk zorgplan opstellen zonder tussenkomst van de gemeente.

© Nationale Zorggids