(Novum) - Een deel van de uitvaartverzekeraars brengt kosten in rekening als oude klanten om advies vragen, terwijl dat eigenlijk niet mag. Dat stelt de Consumentenbond vrijdag. Sinds begin dit jaar geldt een provisieverbod, waardoor los voor advies moet worden betaald. Oude klanten hebben echter nog wel recht op kosteloos advies, omdat zij bij de aanschaf van hun uitvaartpolis al geld hebben betaald.
De Consumentenbond wil dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) actie onderneemt tegen de uitvaartverzekeraars. De AFM stelde vorige maand al een 'opmerkelijk aantal signalen binnen te krijgen' van soortgelijke klachten bij hypotheekadvies.
Tot 1 januari van dit jaar mochten de kosten van financieel advies worden verwerkt in de kosten van een financieel product. Daardoor leek het advies gratis, maar werd in werkelijkheid bijvoorbeeld een iets hogere hypotheekrente betaald. Adviseurs werden daarmee geprikkeld om veel producten te verkopen. Om daar een einde aan te maken, werd het provisieverbod ingesteld.
De Consumentenbond stelt daarnaast dat de kosten voor advies bij uitvaartverzekeraars zeer uiteenlopen. De kosten voor telefonisch advies kunnen variëren van tien tot 120 euro, meldt de bond.