Normal_borstvoeding_baby_borst_voeding

Als het aan Britse experts ligt krijgen nieuwe moeders in de toekomst een beloning voor het geven van borstvoeding. Vrouwen die cadeaukaarten krijgen voor winkels of supermarkten, zijn eerder geneigd om borstvoeding te geven dan vrouwen die dat niet doen, zeggen onderzoekers na een experiment. Dat meldt het Algemeen Dagblad. 

In Nederland startte in 2015 80 procent van de moeders na de geboorte met borstvoeding en 20 procent met flesvoeding. Na zes maanden gaf 39 procent van de moeders nog volledige borstvoeding en 49 procent gaf flesvoeding.

De Nederlandse cijfers zijn rooskleurig als we deze tegenover de Britse cijfers zetten. Daar krijgt slechts 1 procent van in de eerste paar maanden van zijn leven borstmelk binnen. Ruim 75 procent van de Britse vrouwen start wel met borstvoeding geven maar velen haken na twee maanden af. Dit gebeurt met name in gebieden met inwoners met een lage sociaaleconomische status. Nederland kent dat soort gebieden ook en vooral door de verschillende culturen die wij kennen zijn de cijfers wisselvallig.

De Britten onderzochten vijfduizend vrouwen die net bevallen waren van een kindje. Ruim 30 procent van hen kreeg een tegoedbon van 200 pond om boodschappen mee te doen. Andere tegoedbonnen waren te besteden bij winkelketen New Look of Pizza Express. Van de groep vrouwen die een vergoeding kreeg voor het geven van borstvoeding, startte 41 procent met borstvoeding. Slechts 32 procent van de vrouwen die niets terugkreeg voor het geven van borstvoeding startte ermee.

Zorgprofessionals vinden niet dat geld een motief mag zijn voor al dan niet borstvoeding geven. “Borstvoeding geven moet een keuze zijn vanuit gezondheidsoverwegingen”, zeggen ze. Bovendien werd geen enkele vrouw gecontroleerd. Het kan dus zijn dat vrouwen die zeiden borstvoeding te geven, dit in werkelijkheid helemaal niet deden. 

Door: Redactie Nationale Zorggids