Jongeren denken – vaker dan volwassenen – dat door reclame voor alcoholvrij jongeren deze dranken eerder zullen kiezen als alternatief voor dranken mét alcohol. Maar ze denken ook dat ervaring met alcoholvrije dranken drempelverlagend kan werken om dezelfde dranken mét alcohol te gaan proberen, omdat ze al gewend zijn aan de smaak van deze producten zonder alcohol. Volwassenen/ouders zijn zich minder bewust van dit mogelijk negatieve effect van reclame voor alcoholvrije dranken. Dit blijkt uit onderzoek van het RIVM en het Trimbos-instituut, zo meldt het RIVM.
Uit onderzoek blijkt dat 88 procent van de volwassenen en 79 procent van de jongeren tussen de 12 en 18 jaar wel eens een alcoholvrij drankje heeft geprobeerd. De drie meest genoemde redenen hiervoor zijn: deelname aan het verkeer, de lekkere smaak en als vervanging voor alcohol. De verkoop van alcoholvrije producten in supermarkten en slijterijen is tussen 2017 en 2020 met 83 procent gestegen. Alcoholvrij bier is het meest populair. Fabrikanten geven per jaar ongeveer 9 procent van hun reclamebudget uit aan reclame voor alcoholvrije dranken. Reclames via social media en sponsorcontracten zitten hier niet bij
Ouders negatief over alcoholvrij
De meeste ondervraagde ouders staan negatief over het drinken van alcoholvrije dranken door hun minderjarige kind. Toch geeft ongeveer 33 procent van de ouders aan dat hun kind een glas alcoholvrij mag drinken als ouders zelf thuis zijn. Bovendien mag van de helft van de ouders hun kind alcoholvrij drinken op een feestje. Ruim 10 procent maakt hierover helemaal geen afspraken met hun kind.
Door: Nationale Zorggids