Scholen moeten weer een actief en inclusief leesbeleid gaan voeren waarin vooral plezier voor het lezen de boventoon voert. Achttien organisaties uit het veld van onderwijs, cultuur en jeugdgezondheid roepen ministers Arie Slob van Onderwijs en Ingrid van Engelshoven van Cultuur op hier werk van te maken om te voorkomen dat de leesvaardigheid van Nederlanders nog verder achteruit holt. Op dit moment zijn 2,5 miljoen Nederlanders niet leesvaardig genoeg om goed aan de samenleving deel te kunnen nemen.
De organisaties luiden daarom de noodklok bij de ministers. Zij roepen op tot een breed sociaal #Leesoffensief. "Een goede leesvaardigheid is een basisbehoefte voor iedereen en er zijn forse investeringen en daadkracht nodig om iedereen in Nederland op dit gebied gelijke kansen te bieden", stellen zij in een manifest. Dit document wordt dinsdag aangeboden aan de twee bewindslieden.
Vroeg op achterstand
"Grote groepen kinderen kunnen niet goed meekomen op school en raken al vroeg op achterstand", schrijven de organisaties, onder leiding van boekenkoepel CPNB. In alle bevolkingsgroepen in Nederland neemt het vermogen om diep en geconcentreerd te lezen af. We bevinden ons op een glijdende schaal en alleen actief en stevig gefundeerd leesbeleid kan het tij keren."
Urgentie om te lezen terugbrengen
Zij willen dat de overheid het gevoel van urgentie om te lezen helpt terug te brengen in het onderwijs. Alleen op die manier kan elke leerling de school verlaten met een acceptabel leesniveau, beklemtonen zij. Behalve CPNB zitten in de coalitie ook het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum, de Koninklijke Bibliotheek, de Vereniging van Openbare Bibliotheken en het Nederlands Letterenfonds. Het manifest wordt verder ondersteund door de PO-Raad, de VO-Raad, De Taalunie, het LAKS, Ouders & Onderwijs en de SER.
Door: ANP