Marqt rekent af met kindermarketing voor ongezonde producten. Alle snoep, koekjes, dranken en ontbijtgranen die door middel van (teken)figuurtjes gericht zijn op kinderen, worden momenteel uit alle winkels gesaneerd. Marqt is hiermee de eerste food retailer die volledig gehoor geeft aan de ambities van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding, door definitief afstand te nemen van producten die kinderreclame bevatten en buiten de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum vallen. Restanten in de winkels zullen nog tot zo’n vier tot vijf weken nodig hebben om leegverkocht te worden. Dit meldt Marqt.
Gezonde keuze het gemakkelijkst maken
“Bij Marqt helpen we de consument om te kiezen voor producten die zo dicht mogelijk bij hun natuurlijke oorsprong staan. Smaakvol en gemaakt met respect voor mens, natuur, milieu en dier. We bieden producten zonder onnodige bewerkingen of toevoegingen en die passen bij een gezond en gebalanceerd voedingspatroon. Deze missie vertalen we naar een uitgebreid kwaliteitsbeleid met een ondergrens waar onze partners aan moeten voldoen om bij Marqt op de schappen te liggen. We willen kinderen niet verleiden tot producten die buiten de Schijf van Vijf vallen. Die producten passen niet binnen onze kaders,” vertelt Joost Leeflang, directievoorzitter bij Marqt.
De ingreep sluit aan bij de ambities van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding, een breed verband van maatschappelijke en gezondheidsorganisaties, wetenschappers en grote gemeenten als Amsterdam en Rotterdam. Zij pleiten voor alleen nog kindermarketing voor producten die binnen de Schijf van Vijf vallen, geen uitzondering voor reclame via verpakkingen en een goede handhaving van deze regels, ook in de online omgeving. Kinderen worden nog steeds dagelijks blootgesteld aan vele uitingen van reclame voor ongezonde voeding. Dit moet volgens de Alliantie anders.
Door: Redactie Nationale Zorggids