Normal_dating_date_liefde_verliefd_isabella_2386

Kinderen van 9-12 jaar zijn volop bezig met onderwerpen als verliefdheid, relaties en puberteit, maar te veel kinderen geven aan er geen les over te krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van Rutgers, kenniscentrum seksualiteit, in samenwerking met het NOS Jeugdjournaal. Zo zegt slechts 25 procent van de kinderen les te krijgen over seksuele grenzen en slechts 27 procent over seksuele diversiteit. Het is voor het eerst dat kinderen van 9-12 jaar zelf zijn bevraagd over onderwerpen rond seksualiteit. Dit meldt Rutgers.

Uit het onderzoek blijkt dat kinderen interesse hebben in onderwerpen als verliefdheid (73 procent), voortplanting (50 procent) verschillen tussen jongens en meisjes (49 procent) en veranderingen in de puberteit (52 procent). Van de kinderen is 57 procent wel eens verliefd geweest en heeft 44 procent wel eens verkering gehad. “Kinderen komen tegen het einde van de basisschool in de puberteit, worden verliefd en komen in aanraking met seksueel getinte beelden in de media. Daarom is het belangrijk dat er thuis en op de basisschool al uitgebreid aandacht is voor deze onderwerpen,” zegt directeur Ton Coenen van Rutgers. “Onderzoek uit 2011 laat zien dat lessen over deze thema’s bijdragen aan de seksuele weerbaarheid van kinderen.”
 
Kinderen (50 procent) praten het liefst met hun ouders over deze onderwerpen. Op de tweede plaats komt de school (24 procent). Niet alle thema’s rond seksualiteit komen thuis of school aan bod. Zo praat 49 procent van de kinderen met hun ouders over hoe je lichaam verandert in de puberteit, heeft 33 procent er les over gehad op school en praat 30 procent er met niemand over. Van de kinderen zegt 59 procent met hun ouders te praten over seksuele grenzen, 25 procent procent heeft er op school les over gehad, en 31 procent praat er met niemand over.
 
Rutgers concludeert dat er nog teveel kinderen zijn die niet over verliefdheid, relaties en puberteit praten. Ton Coenen vindt dat zorgwekkend: “Als ouders er niet met hun kinderen over praten, blijft de school de belangrijkste plek. Wij roepen scholen en ouders op om hier samen mee aan de slag te gaan. Scholen kunnen ouders ondersteunen bij de seksuele opvoeding door bijvoorbeeld ouderavonden te organiseren. Dit onderzoek bevestigt de noodzaak.” In Nederland is seksualiteit en seksuele diversiteit sinds 2012 opgenomen in de kerndoelen voor het basisonderwijs. Scholen zijn vrij om hier zelf invulling aan te geven. 

©Nationale Zorggids