De Kanjertraining, de meest geïmplementeerde training van Nederland, verbetert het klimaat van een problematische klas. Dat blijkt uit onderzoek van Lilian Vliek, zij promoveert op 28 augustus aan de Universiteit Utrecht. Eén op de vier basisscholen maakt inmiddels gebruik van de training. Dat meldt Universiteit Utrecht.
De Kanjertraining richt zich op sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Vliek onderzocht de effecten van de training op sociaal vastgelopen klassen en op kinderen met milde tot ernstige psychosociale problemen. De kinderen vragen zich bijvoorbeeld af of het wel goed is dat ze anders zijn dan anderen. Ze hebben weinig zelfvertrouwen of twijfelen zelfs aan hun bestaansrecht. Volgens Vliek zorgen 10 lessen Kanjertraining op psychologenpraktijken er al voor dat ruim twee derde van de kinderen met te lage zelfwaardering weer met gezonde zelfwaardering de praktijk verlaat.
In het onderzoek zijn onder meer veertien problematische klassen met leerlingen van 8 tot 13 jaar die een Kanjertraining kregen van een psycholoog vergeleken met veertien klassen die de training niet volgden. Uit de resultaten bleken significante verbeteringen in het klassenklimaat in de interventieklassen. Vliek constateerde ook een positief effect op zelfwaardering, depressieve gevoelens en prosociaal gedrag van kinderen. De leerkrachten gaven een vermindering van verstorend gedrag in de klas aan.
De promovenda gaat een vervolgonderzoek doen waarin ze twee unieke onderdelen van de training apart wil onderzoeken op hun effectiviteit. Het gaat om het aanspreken van kinderen, ouders en leerkrachten op hun positieve verlangen iemand te zijn die is te vertrouwen en op het nemen van verantwoordelijkheid voor hun gedrag.
© Nationale Zorggids