Door GGD Amsterdam en de Stichting Impact is een vragenlijst ontwikkeld waarmee de kwaliteit van psychosociale hulp na een ramp of schokkende gebeurtenis vastgesteld kan worden. Dat meldt GGD Amsterdam.
De QPC (Quality of Psychosocial Care) Vragenlijst Getroffenen wordt zeven tot negen weken na een ramp ingevuld door betrokkenen. De uitkomsten geven inzicht in de manier waarop getroffenen de hulp die ze krijgen ervaren hebben. Het laat zien wat zij belangrijk vinden en of de hulp aan hun verwachtingen voldeed. Een instrument als de QPC Vragenlijst bestond voorheen nog niet. Met de vragenlijst kunnen problemen worden gesignaleerd en kan de hulpverlening worden verbeterd.
De QPC Vragenlijst is voor het eerst ingevuld door getroffenen van de treinbotsing in Amsterdam Westerpark op april 2012. Over het algemeen waren deze mensen positief over de hulpverlening, en vooral ook over het krijgen van een stem in de evaluatie van de hulpverlening. De hulpverlening kreeg een ruime acht. De meeste betrokkenen hadden contact met politie, ambulancezorg, ziekenhuis en/of huisarts. Meer dan de helft van de respondenten kreeg (daarnaast) een vorm van psychosociale ondersteuning, voornamelijk van Slachtofferhulp, GGD Amsterdam en de NS. Het meest positief zijn de respondenten over de manier waarop ze bejegend zijn. Punten waarop ruimte voor verbetering mogelijk is, hebben te maken met informatievoorziening over het incident zelf, over emoties die veroorzaakt worden door een ingrijpende gebeurtenis, en met afstemming en overdracht tussen hulpverleners van verschillende organisaties.
De QPC Vragenlijst meet overigens geen psychische klachten of andere effecten die het gevolg zijn van een ramp. Hiervoor bestaan andere instrumenten.
© Nationale Zorggids