Mensen met een beperking die via Schiphol reizen, worden ’s nachts door stagiaires van en naar hun gate gebracht. Het gebrek aan professionele assistentie en ondersteuning valt bij vakbond FNV Luchtvaart helemaal verkeerd. De stagiaires, vaak nog tieners, moeten in de nachten mensen in rolstoelen begeleiden naar de juiste gate en krijgen onderweg regelmatig te maken met ongewenst urineren, braken en lange afstanden om te lopen. Dit meldt Telegraaf.
Wie met een beperking op reis gaat, kan op Schiphol vragen om assistentie. Zo hoeft deze reiziger niet lange tijd in de rij te wachten bij de douane en kan met een rolstoel de afstand van en naar de gate worden overbrugd. Door een gebrek aan personeel, zouden stagiaires ’s nachts alleen moeten werken, met soms wel zes reizigers met een beperking onder hun hoede. “”Ze kunnen maar één rolstoel duwen, terwijl de andere reizigers dan maar moeten zien mee te strompelen”, aldus gedeputeerde Adnan Tekin van de provincie Noord-Holland.
‘Verhalen kloppen niet’
De gratis dienst is voor reizigers met een beperking een uitkomst, maar gaat ten koste van de stagiairs. Schiphol huurt de jongeren zelf niet in, dit gaat via onderaannemer Axxicom. Die stelt dat het voldoet aan alle eisen die ROC’s verwachten op een stageplek. “We kunnen ons niet permitteren om 16- en 17-jarigen ’s nachts op eigen houtje te laten werken. Dat klopt niet”, zegt een woordvoerster. De verhalen dat de jongeren helemaal alleen werken, zouden onjuist zijn.
Assistentie aanvragen
Assistentie kan worden aangevraagd tijdens het boeken van de vliegtickets of via Schiphol, tot 48 uur voor vertrek. Op zowel de vertrekkende luchthaven als op de bestemming staat dan iemand klaar om de reiziger te begeleiden. Het kan gaan om hulp met medische hulpmiddelen, het overbruggen van de afstand naar de gate per rolstoel en het gebruik van een speciale rolstoel in het vliegtuig die tussen de stoelen door past.
Door: Nationale Zorggids