De bureaucratie die gepaard gaat met het gebruik van de Wet langdurige zorg (Wlz)en persoonsgebonden budgetten, blijkt een enorme administratieve rompslomp te zijn. Belangenorganisatie Per Saldo ontving dit jaar al 1.200 meldingen over al het papierwerk dat ingevuld en opgestuurd moet worden. Cliënten moeten vele formulieren invullen en zelf vaak zorgkosten voorschieten omdat de aanvraag niet op tijd in behandeling wordt genomen. Dit meldt RTL Nieuws.
Het komt regelmatig voor dat aanvragen voor de Wlz of een persoonsgebonden budget gepaard gaat met een hele stapel papieren. De zorgvraag moet tot in detail beschreven worden. Daarna volgt het aanleveren van zorgcontracten, adresgegevens van alle zorgverleners, zorgplannen en welke zorgverlener precies wat voor zorg levert. Het is een klus die soms weken in beslag kan nemen.
De problemen met het systeem komen vooral doordat alles op papier aangeleverd moet worden. Per Saldo en Zorgverzekeraars Nederland hebben er bij het ministerie van Volksgezondheid op aangedrongen om een elektronisch systeem in werking te stellen. Het huidige systeem is niet alleen omslachtig, maar kost de budgethouders ook veel geld. Door de trage afhandeling moeten mensen regelmatig de veelal dure zorg eerst zelf voorschieten.
Moeder Claudia Kruidbos stuurde een brief die zij aan het Zorgkantoor schreef ook door naar diverse Kamerleden. Zij heeft een stapel van 65 vellen papier op tafel, die in detail vertellen wat voor zorg haar meervoudige gehandicapte zoon van 17 nodig heeft. “Dit is onmenselijk”, zo zegt ze. “Ik zag hem niet als kind toen ik moest opschrijven wat hem allemaal mankeert.” Net als veel anderen moet zij bijna jaarlijks nieuwe aanvragen indienen, terwijl de zorg van haar zoon niet verandert. Met één aanvraag heeft de moeder al 195 vellen papier moeten gebruiken. En wie een paar 'verkeerde' woorden gebruikt, moet de hele aanvraag opnieuw indienen.
Door: Redactie Nationale Zorggids
ik wil geen bureaucratie meer voor de gehandicapten