Kinderen met psychosociale problemen hebben meer moeite met het meekomen op school dan kinderen met lichamelijke gezondheidsproblemen. Zo blijken jongeren met ADHD veel vaker de middelbare school te verlaten zonder diploma dan leerlingen met een chronische ziekte als astma of diabetes. Dit blijkt uit een onderzoek van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL) in samenwerking met het RIVM en AMC.
Het onderzoek is uitgevoerd met gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) uit het nationale onderwijsregister in combinatie met gegevens uit NIVEL Zorgregistraties eerste lijn. Hierdoor was het mogelijk over verschillende jaren de middelbare schoolcarrière van 2455 jongeren te volgen en die in verband te brengen met hun gezondheid. Ook de socio-economische positie van ouders is meegenomen in het onderzoek. De gegevens voor het onderzoek waren geanonimiseerd, zodat ze niet zijn te herleiden tot individuen.
'We hadden verwacht dat het verband veel sterker was, dat gezondheid en schoolprestaties sterker aan elkaar gerelateerd zouden zijn', zegt NIVEL-programmaleider Robert Verheij, 'maar dat blijkt alleen bij psychische klachten het geval te zijn. Nu dit bekend is, kunnen huisartsen hier alert op zijn en aan de andere kant: ook docenten zouden hierop kunnen letten en het initiatief nemen verder te kijken wat er aan de hand is met een leerling.'
De onderzoeksleider van NIVEL kan niet precies aangeven hoe het komt dat het verband tussen verminderde schoolprestaties en psychische problemen zo veel duidelijker is. 'Misschien krijgen kinderen met slechtere schoolresultaten vaker psychische problemen, misschien is het andersom. Hoe dan ook is het van belang dat zowel huisartsen als leerkrachten zich ervan bewust zijn dat het één met het ander te maken heeft.'
© Nationale Zorggids
Het omgekeerde komt ook voor: hoge cijfers en goede prestaties als teken van psychische onderdrukking, vernederingen , verwaarlozing en geweld. Alleen wordt dat niet herkend, omdat men denkt " goede cijfers, dus niets aan de hand." Dit is echter nooit onderzocht omdat het niet voor de hand ligt.