Het aantal mensen dat mogelijk onterecht heeft bijbetaald voor AWBZ-zorg die al verzekerd is, blijkt lager dan gedacht. In ruim 80 procent van de meldingen over verkeerde informatie die eind 2013 bij de Consumentenbond zijn binnen gekomen, is er zeker geen sprake van onterechte betalingen.
Dat schrijft staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) aan de Tweede Kamer naar aanleiding van conclusies van de Nationale Zorgautoriteit (NZa). De NZa onderzocht 229 meldingen van verkeerde informatie die door AWBZ-instellingen is verstrekt, waardoor bewoners ten onrechte hebben betaald voor bijvoorbeeld de inrichting van hun kamer. Deze kwestie werd door de Consumentenbond in het najaar van 2013 aangekaart. Voor meerdere zorginstellingen was het onderzoek van de Consumentenbond direct aanleiding om hun voorlichting te verbeteren.
Bij de overige 44 zaken, waarbij 37 zorginstellingen betrokken zijn, bestaat enig vermoeden dat bewoners hebben betaald voor de inrichting van hun kamer of voor het gebruik van lakens en handdoeken. Het is volgens Van Rijn nu aan die zorgaanbieders om aan te tonen dat alles volgens de regels is verlopen. Wanneer dat niet gebeurt, zullen er maatregelen volgen.
De NZa zal met de Consumentenbond en branchevereniging Actiz in gesprek gaan over hoe de informatie voor cliënten verbeterd kan worden.
© Nationale Zorggids