31 oktober 2013 om 11:38
< 1 min lezen

Zorgverzekeraars besteden fors aan klantwerving

Zorgverzekeraars staan onder druk van de marktwerking. De bedrijfskosten zijn door scherpe prioriteiten in de bedrijfsvoering licht gedaald sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel in 2006. De kosten voor klantwerving stegen daarentegen met 84 procent. Dat meldt FD.

Dat blijkt uit een analyse van de krant op basis van cijfers van de Nederlandsche Bank. In 2007 toen de marktwerking net was ingevoerd bedroegen de kosten voor het werven van nieuwe klanten nog geen zestien procent van de totale bedrijfskosten. In 2012 liep dat percentage op tot dertig procent. In diezelfde periode daalden de totale bedrijfskosten van de zorgverzekeraars met 3,7 procent naar 1,6 miljard euro tegenover 38 miljard euro inkomsten van premies. De zorgverzekeraars in Nederland gaven vorig jaar in totaal 475 miljoen euro uit aan wervingsmiddelen zoals reclamespotjes, kortingsacties, provisies voor tussenpersonen, ledenblaadjes en geld voor vergelijkingssites.

Volgens Rogier van der Hooft, commercieel directeur van CZ, bewijst de heftige concurrentiestrijd dat de marktwerking zoals die bedoeld is, begint te werken. Het aantal verzekerden dat overstapt naar een andere zorgverzekeraar stijgt de laatste jaren gestaag. Tot 1,4 miljoen overstappers vorig jaar. De verwachting is dat het aantal mensen dat wisselt van zorgverzekering dit jaar verder zal stijgen onder meer door de forse premieverlaging die DSW en Achmea eerder dit jaar hebben aangekondigd.

© Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van zorgverzekering
    • Zorgverzekering

    Revalidatieartsen trekken kort geding tegen Zorginstituut over IMSR in

    Gisteren om 10:17
    • Zorgverzekering

    Ruim 4,5 miljoen Nederlanders gedupeerd door medicijntekorten in 2024

    9 januari 2025 om 12:32