
Zorginkoopplannen VGZ: zinnige zorg, digitale zorg en verkorten wachtlijsten
Zorgverzekeraar VGZ zet in haar zorginkoopplan voor 2026 in op toekomstbestendige zorg via zinnige zog: meer thuis en digitaal en fysieke zorg wanneer dat echt nodig is. Dit meldt VGZ.
De verzekeraar heeft als prioriteit om ervoor te zorgen dat mensen de juiste hulp krijgen, en niet per se van een zorgprofessional. Soms ligt de oplossing namelijk buiten de zorg, bij een gemeente of welzijnswerker. VGZ wil daarom nauwer samenwerken met lokale overheden en maatschappelijke organisaties. Niet elke hulpvraag hoort thuis in de spreekkamer, aldus VGZ.
Zeggenscha[
Daarnaast moet zorg flexibeler worden. Advies en begeleiding kunnen vaker digitaal. Dat bespaart tijd én geeft zorgverleners meer ruimte om er fysiek te zijn voor wie het echt nodig heeft, aldus VGZ. Ook moeten zorgmedewerkers meer zeggenschap krijgen en moeten ze worden ingezet op hun kennis en expertise. Dit moet hun werkplezier verhogen en het personeelstekort helpen tegengaan.
Wachtlijsten vormen een groot knelpunt. Patiënten wachten te lang, terwijl niemand precies weet wie waar op een wachtlijst staat. VGZ wil betere data over wachttijden om sneller te kunnen bemiddelen. Zo komt de juiste zorg sneller op de juiste plek.
Transformatieplannen
Om deze veranderingen te kunnen bewerkstelligen, investeren VGZ en andere zorgverzekeraars in regionale transformatieplannen. In elf regio’s zijn al plannen goedgekeurd, 41 andere staan op het punt van starten. Het doel van deze plannen is om de zorg toekomstbestendig maken.