Wat is er aan de hand bij Roessingh Revalidatie Techniek? Menzis onderzoekt misstanden
Lange wachttijden, slechte cliëntenservice en sociale onveiligheid. Bij Roessingh Revalidatie Techniek (RTT) zou er sprake zijn van flink wat misstanden. Zorgverzekeraar Menzis gaat onderzoeken wat er aan de hand is en of verzekerden niet ontzegd worden van goede zorg. Dit meldt NU.nl naar aanleiding van berichtgeving in Tubantia.
Zo sprak de Twentse krant met een cliënt die al acht maanden wacht op zijn orthese. Hij is beperkt aan zijn voet en onderbeen, waardoor hij het hulpmiddel nodig heeft. Zijn oude orthese is niet meer te gebruiken en de twee ortheses die RRT aanbood voldeden niet aan zijn behoeften. Nu hij acht maanden moet wachten, krijgt hij last van dystrofieklachten als gevolg van gebrek aan hulpmiddel. En zo druppelen er soortgelijke verhalen binnen. Een intern document van RRT laat zien dat de directie op de hoogte is van het toenemende aantal klachten.
Geschrokken
Verzekerden van Menzis die problemen hebben met het zorgbedrijf worden gevraagd zich te melden. De verzekeraar laat weten geschrokken te zijn van het aantal mogelijke misstanden bij RRT. “Onze klanten betalen zorgpremie en hebben recht op goede zorg. Vanuit onze verantwoordelijkheid willen we meer inzicht in wat er speelt”, aldus Menzis. De verzekeraar wil ook het gesprek aangaan over mogelijke sociale onveiligheid op de werkvloer bij het revalidatietechniekbedrijf. Mede omdat dit de kwaliteit van zorg in gevaar kan brengen. Tenslotte gaat Menzis ook uitvragen hoe het bedrijf er financieel voorstaat, gezien de geleden verliezen in 2022 en 2023.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky