
TikTok-kanaal verzekeraars en huisartsen gaat strijd aan met mentale desinformatie
Huisartsen en zorgverzekeraars VGZ en CZ lanceren het TikTok-kanaal Mijn Hoofd Vandaag om jongeren te voorzien van betrouwbare informatie over mentale gezondheid. Ze willen hiermee een tegenwicht bieden aan de grote hoeveelheid misleidende content die online rondgaat. Dit meldt VGZ.
Jongeren halen veel informatie van social media, maar nemen onjuiste berichten vaak voor waar aan. Dit leidt tot misverstanden over psychische aandoeningen, onzekerheid en onnodige zorgen. Mijn Hoofd Vandaag brengt daarom korte, wetenschappelijk onderbouwde video’s die op een toegankelijke manier vragen beantwoorden als: ‘Heb ik ADHD of autisme?’, ‘Wat is een eetstoornis?’ en ‘Wanneer spreek je van een depressie?’.
Betrouwbare informatie over mentale kwesties
Senior Zorginkoper GGZ Ubert Klink bij VGZ benadrukt het belang van dit initiatief: “Zorgverleners geven bij ons aan dat er veel onjuiste informatie over mentale problemen rondgaat op social media. Dat zorgt ervoor dat er makkelijk een verkeerd beeld ontstaat over dit onderwerp. Met name jongeren zijn hier gevoelig voor. Zij kunnen zich hierdoor onzeker voelen over bepaalde kwesties of zich onnodig te veel zorgen maken. Met Mijn Hoofd Vandaag willen we dit tegengaan door in video’s op TikTok juist betrouwbare informatie over mentale kwesties te geven.”
Dokters Vandaag
Het project loopt van 1 maart tot en met 31 december 2025 en wordt gericht uitgerold. Dit gebeurt met een nulmeting om de impact van de campagne te kunnen meten. Achter Mijn Hoofd Vandaag staan zorgverzekeraars VGZ en CZ, samen met Zorroo, een regionaal samenwerkingsverband van huisartsen. De productie ligt bij Prappers Media Group, bekend van Dokters Vandaag, een populair TikTok- en Instagramkanaal dat medische desinformatie bestrijdt.