16 juli 2015 om 10:36
< 1 min lezen
‘Snel meer duidelijkheid over apothekersrekening’
Zorgverzekeraars Nederland, de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP), de NPCF en de Consumentenbond willen dat er snel meer duidelijkheid komt over de apothekersrekening. Sinds januari 2014 wordt er apart een bedrag van 6 euro op de rekening gezet voor een informatiegesprek. Dit heeft geleid tot veel onduidelijkheid en frustratie onder patiënten en apothekers. Dit meldt de Volkskrant.
Er moet snel meer duidelijkheid komen, zo pleiten de KNMP, de NPCF en de Consumentenbond. Het was de bedoeling dat de rekening transparanter werd door de splitsing van de kosten, maar het tegendeel is het geval. Hoewel de kosten ook eerder al in rekening gebracht werden, heeft de maatregelen er toe geleid dat de cliënten zich nu opgelicht voelen doordat de kosten in rekening gebracht worden. Als gevolg hiervan is het percentage apothekersassistenten dat te maken heeft gehad met agressieve klanten vijf keer zo hoog geworden als voor 2014.
Zorgverzekeraars Nederland (ZN) heeft in eerste instantie de splitsing van de kosten verzocht. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft op verzoek van de verzekeraars de maatregel ingevoerd. Ook bij Zorgverzekeraars Nederland zijn ze het er echter mee eens dat de regeling niet het gewenste effect heeft. “Al deze onduidelijkheid werkt transparantie juist tegen. Daar zijn we niet blij mee”, aldus een woordvoerster. ZN is bereid een andere oplossing te vinden. De NZa denkt hier hetzelfde over: “Je ziet dat de maatregel verwarring oplevert en dat was niet de bedoeling. Misschien moeten mensen wennen, maar als het werkzaamheden in de weg staat, moet er een betere oplossing worden bedacht”, zegt een woordvoerster. “De kosten-splitsing is niet heilig.”
© Nationale Zorggids