Zorginstituut Nederland heeft in een handreiking in kaart gebracht welke vormen van zorg nu al gebruikt kunnen worden om passende zorg te contracteren. Bij passend contracteren staat gezamenlijke besluitvorming centraal: het gesprek tussen arts en patiënt, maar ook goede inrichting van de organisatie van zorg en processen. Inkopers van zorgverzekeraars en verkopers bij ziekenhuizen die bezig zijn met contractonderhandelingen kunnen van de handreiking gebruikmaken. Dit meldt Zorginstituut Nederland.
In de handreiking staan voorbeelden van passende zorg contracteren in de praktijk, zoals het Passend Behandelplan van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Samen met Zilveren Kruis bracht het Groninger ziekenhuis gezamenlijke besluitvorming in de praktijk en zijn hierover goede afspraken gemaakt voor contracteren. De patiënt staat centraal. Zij krijgen behandelopties die passen bij hun persoonlijke situatie en voorkeuren. Een passend behandelplan vereist intensieve samenwerking tussen zorgverleners, de patiënten en diens naasten. En voor het contracteren van deze zorg is vertrouwen nodig tussen het ziekenhuis en de zorgverzekeraar. Het UMCG en Zilveren Kruis hebben dat gedaan: met wederzijds vertrouwen is er voorrang gegeven aan passende zorg middels een meerjarig contract.
Wederzijds vertrouwen
De boodschap van de ‘Handreiking contracteren van gezamenlijke besluitvorming binnen de medisch-specialistische zorg’ is dat contracteren van passende zorg nu al kan en belangrijk is voor het opschalen van passende ziekenhuiszorg. In de handreiking staat ook een stappenplan die zorginkopers en zorgverkopers helpen kiezen voor een passende contractvorm. Zorginstituut Nederland vindt dat er gestuurd moet worden op langdurige samenwerkingen en wederzijds begrip en vertrouwen, in plaats van op productie en prijs.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky