Verzekeraars gebruiken ook andere trackers op sites
Hoewel de meeste zorgverzekeraars de pixel-plugin van Facebook op hun website hebben verwijderd, hebben andere advertentienetwerken zoals Google nog steeds inzicht in het medisch surfgedrag van verzekerden. Dit meldt NOS op basis van eigen onderzoek.
Ook medisch-specialistische zorgverleners (in dit geval zelfstandige behandelcentra) hebben nog steeds trackers op hun websites staan. Dit betekent dat Facebook of Google kunnen meekijken naar het surfgedrag van bezoekers. NOS onderzocht zestig zelfstandige behandelcentra en in bijna alle gevallen was er sprake van trackers, waarvan in twaalf gevallen sprake was van de pixel-plugin van Facebook.
“We maken gebruik van verschillende trackers, voor marketingdoeleinden. Maar gezien de recente ontwikkelingen gaan we onderzoeken of we daar, voor onze medische pagina’s, op deze manier mee doorgaan”, laat Eyescan weten.
“Buitengewoon onverstandig”, noemde Patiëntenfederatie Nederland het gebruik van trackers door zorgverzekeraars afgelopen vrijdag. “Doe jezelf en verzekerden een plezier en stuur dit soort informatie niet door”, aldus Thom Meens van de Patiëntenfederatie. Menzis en ONVZ zijn al gestopt met de plugin, maar het blijft onduidelijk of de AP verzekeraars kan verplichten om de trackers te verwijderen. De Tweede Kamer gaat zich er ook mee bemoeien en heeft een debat met ministers Bruno Bruins van Medische Zorg en Dekker van Rechtsbescherming aangevraagd.
Op 25 mei aanstaande moeten alle bedrijven in Europa voldoen aan de nieuwe privacywet. Of deze nieuwe wet het gebruik van trackers aan banden legt is nog niet duidelijk, maar het vermoeden is dat het in ieder geval een verbetering zal zijn ten opzichte van de huidige situatie.
Door: Redactie Nationale Zorggids