Normal_geld_briefgeld_munten

Nederlandse zorgverzekeraars hebben de afgelopen jaren steeds minder geld gebruikt voor reclamespotjes. In 2016 werd 15 procent minder geld gebruikt voor de spotjes dan in 2014, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De Zorgautoriteit stelt dat de verzekeraars hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en het geld nu beter besteden. Dit meldt Volkskrant.

Ieder najaar geven de verzekeraars veel geld uit om klanten aan te spreken die naar een andere zorgverzekering willen overstappen. De reclamespotjes en advertenties zijn al langer een doorn in het oog van critici, omdat het verspilling van zorggeld zou zijn. In 2015 hebben de zorgverzekeraars daarom afgesproken minder geld uit te trekken voor reclames. In 2015 kostte de reclame per verzekerde zo’n 2,63 euro, vorig jaar lag het bedrag op 2,53 euro per verzekerde. Echter valt dit bedrag veel hoger uit als alle acquisitiekosten bij elkaar opgeteld worden. Het bedrag ligt dan op 18 euro per verzekerde, wat een euro minder is dat het jaar ervoor.

In november en december kunnen Nederlanders weer overstappen naar een andere zorgverzekeraar. In 2016 deed 6,8 procent dit ook daadwerkelijk, wat iets onder het gemiddelde van 7 procent ligt. Overstappen kan geld besparen op de zorgpremie of zorgen voor betere vergoedingen vanuit het basispakket van de concurrent.

Door: Redactie Nationale Zorggids