Zorgverzekeraars VGZ en Menzis hebben 70 procent van de verzoeken tot wachtlijstbemiddeling gehonoreerd. Dit blijkt uit cijfers van deze zorgverzekeraars in handen van BNR. Van de dertienduizend mensen die om wachtlijstbemiddeling vroegen, kreeg 70 procent een positief bericht. Dat meldt BNR.
Verzekerden zouden beter geïnformeerd moeten zijn over de mogelijkheden, vindt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Daarom pleit deze er ook voor dat verzekeraars en zorgaanbieders hun verzekerden en patiënten proactiever benaderen als het gaat om wachtlijstbemiddeling.
Menzis vindt echter dat verzekeren hierover pas meer informatie nodig hebben op het moment dat het relevant wordt. Want er wordt wel degelijk aandacht besteed aan wachtlijstbemiddeling, echter niet op de goede momenten, denkt Menzis. Patiëntenfederatie Nederland denkt hier anders over. “Als jij gewoon op de homepage kijkt, dan vind je het niet. En je moet als verzekerde op het idee komen van: ‘mijn zorgverzekeraar zou er iets in kunnen doen”, zegt Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie.
Door: Redactie Nationale Zorggids