Doordat patiënten steeds frequenter hun ziekenhuisfacturen controleren vinden ze steeds vaker fouten in hun nota’s. CZ-verzekerden vonden in 2016 foutieve declaraties ter waarde van 2,4 miljoen euro, waarvoor ze gemiddeld zo’n 260 euro voor terugkregen. CZ bood zijn verzekerden twee jaar geleden als eerste zorgverzekeraar van Nederland de mogelijkheid om foutieve facturen in te dienen. Dat meldt het Algemeen Dagblad.
Waar er in 2015 ‘slechts’ 400.000 euro aan foutieve declaraties werd gevonden, is dat in één jaar tijd verzesvoudigd. Sinds kort bieden ook andere zorgverzekeraars hun verzekerden de mogelijkheid om fouten te melden, echter is daar nog niet bekend om welke bedragen het gaat.
Bij CZ ging het in totaal om 9.200 foutieve nota’s. Deze werden door de zorgverzekeraar gecorrigeerd en het geld werd teruggevorderd bij de zorgverleners. Hoewel het nu vaak nog gaat om verzekerden die nog een eigen risico hebben die hun rekening controleren, wil CZ dat iedereen in de toekomst naar zijn rekening kijkt. Het gaat nu met name om ziekenhuisrekeningen die niet kloppen, waarbij het enkel om administratieve fouten gaat en niet om frauduleuze praktijken.
De zorgverzekeraar voert momenteel een experiment uit met het vooraf controleren van facturen. Dit houdt in dat de verzekerde eerst zijn factuur controleert voordat CZ de zorgverlener betaalt. “Dat testen we nu steekproefgewijs. Onder meer omdat we zien dat als mensen hun eigen risico voorbij zijn, de animo afneemt om fouten te melden. Maar vooral ook omdat mensen nu soms ten onrechte eigen risico hebben betaald, voor een zorgverlenersnota die niet klopte. Hiermee voorkom je dat”, aldus Marie-José van Gardingen van CZ.
Door: Redactie Nationale Zorggids