In 2016 waren klanten het meest tevreden over ZLM Verzekeringen. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO, in opdracht van het Verbond van Verzekeraars. Dit melden VerzekeraarsInBeeld en Achmea.
Op de tweede plaats in het onderzoek staat ANWB Verzekeren. De derde plaats wordt gedeeld door Centraal Beheer en Interpolis. Doel van het Verbond van Verzekeraars is om het voor consumenten transparant te maken hoe verzekeraars onderling scoren op belangrijke aspecten voor de klanten. Klanten kunnen via de site eenvoudig nagaan hoe verschillende verzekeraars scoren op voor hen relevante punten. Op de site staan de klantervaringen per merk, met in totaal 5.000 klantreacties.
In 2016 deden 50 verzekeraars mee aan het onderzoek. Per verzekeraar (een verzekeraar kan meerdere ‘labels’ hebben) zijn circa 200 klanten ondervraagd met een schade- of levensverzekering bij één van de deelnemende verzekeraars. De klanten hebben de verzekeringslabels beoordeeld op de volgende onderdelen: vertrouwen, tevredenheid, klantgerichtheid, deskundigheid, duidelijkheid en contact. Het onderzoek maakt voor de betrokken verzekeraars duidelijk op welke punten ruimte is voor verbetering. Het onderzoek wordt jaarlijks herhaald, zodat duidelijk wordt waar verbeteringen zitten.
© Nationale Zorggids