Normal_call

Zorgverzekeraars geven over de telefoon onvoldoende antwoord op vragen die burgers hebben. Deze conclusie trekt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) na onderzoek bij de zorgverzekeraars. Bij gemiddeld één op de vijf vragen van consumenten is er sprake van ontoereikende informatie. Dat meldt de NZa.

Vanwege de uitkomsten van het onderzoek gaat de toezichthouder maatregelen nemen. Zij vindt het belangrijk dat juist overstappers in deze overstapperiode de juiste informatie moeten krijgen over hun toekomstige polis. De NZa gaat ervan uit dat door de maatregelen de informatievoorziening de komende weken verbetert.

In opdracht van de NZa pleegde TNS Nipo 1.500 telefoontjes naar zorgverzekeraars. De onderzoekers deden alsof ze een consument waren en stelden vragen over onderwerpen die zorgverzekeraars regelmatig krijgen. Een uitkomst van het onderzoek is dat kleine zorgverzekeraars beter scoren dan de grote organisaties. Zorg en Zekerheid en De Friesland Zorgverzekeraars haalden de hoogste score (90 procent van de vragen goed). De slechtst scorende zorgverzekeraar beantwoordde slechts 22 procent goed. Welke dat is, maakte de NZa niet bekend.

Het geven van onjuiste informatie, bijvoorbeeld over polisvoorwaarden of over de kosten voor huisartsenzorg, kan ertoe leiden dat burgers niet de informatie krijgen die nodig is om de juiste zorgverzekeraar te kiezen. Dat heeft tot gevolg dat burgers onverwacht een rekening thuis gestuurd kunnen krijgen.

© Nationale Zorggids