KNMP lanceert Meldpunt Medicijnkosten voor klachten over vergoedingen
Veel mensen zijn het er niet mee eens dat de apotheek hen een bedrag van in de zes euro in rekening brengt voor de uitleg over het gebruik van het medicijn wanneer een persoon een nog niet eerder medicijn gaat slikken. Volgens de Consumentenbond brengen veel apothekers de kosten in rekening terwijl het uitleggesprek niet of gebrekkig plaatsvindt. De Nederlandse Consumenten Patiënten Federatie (NPCF) startte eerder ook al een meldactie over het ‘eerste uitgiftegesprek’. De KNMP heeft nu besloten een meldpunt te starten omdat er dagelijks discussies plaatsvinden in de apotheek over de kosten en vergoedingen van medicijnen.
Veel van de klachten en vragen aan de apotheekbalie gaan niet over het medicijngebruik, maar over de vergoeding. Patiënten vragen zich af waarom ze moeten betalen voor uitleg bij medicijnen. Of waarom zij een ander medicijn krijgen dan ze gewend zijn. Waarom ze hun medicijnen bij een andere apotheek moeten ophalen. Of waarom ze in het weekend meer betalen voor hun medicijnen. Deze vragen zijn te herleiden naar complexe regelgeving en naar polisvoorwaarden van zorgverzekeraars. Uitleg door het apotheekpersoneel stuit dikwijls op onbegrip.
Apothekers gaan hun patiënten vragen om via het Meldpunt Medicijnkosten hun klacht te melden over kosten in de apotheek. Komend najaar brengt de KNMP de resultaten naar buiten. Met de uitkomsten wil de apothekersorganisatie een bijdrage leveren aan transparante en begrijpelijke informatie voor het publiek.
© Nationale Zorggids