15 november 2013 om 09:49
< 1 min lezen

Meldpunt voor onduidelijke kosten specialistische zorg van start

Samen met de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer onderzoekt de Consumentenbond waar consumenten tegen aan lopen als het gaat om (het vooraf) inzicht krijgen in de kosten van specialistische zorg. Om een beeld te krijgen van de aard en omvang van de problematiek openen de organisaties samen een meldpunt waar consumenten hun ervaringen kunnen melden. Dat meldt de Consumentenbond.

Volgens directeur van de Consumentenbond Bart Combée is het systeem zo ingewikkeld geworden dat zelfs ziekenhuizen, zorgverzekeraars, accountants en toezichthouders geen goed beeld hebben van de zorgkosten. ‘Van consumenten wordt verwacht dat ze rekeningen checken en daarmee een bijdrage leveren aan het tegengaan van verspilling en fraude. Dan moeten die rekeningen wel te begrijpen zijn.’ Brenninkmeijer: ‘Als dit voor professionals al zo complex is, dan vraag ik mij af hoe patiënten dit ervaren.’

Uit onderzoeken van de Consumentenbond en gesprekken van de ombudsman met burgers en experts uit de zorgsector blijkt dat de systematiek van afkortingen zoals DBC en DOT complex en nauwelijks te begrijpen is. In juli van dit jaar stelde de ombudsman daarom schriftelijke vragen aan minister Schippers van VWS over de transparantie van zorgkosten voor patiënten. De eerste resultaten van het meldpunt willen beide partijen begin 2014 presenteren.

© Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van zorgverzekering
    • Ziekenhuizen

    Volwassen patiënten kunnen voorlopig niet terecht bij genderpoli Amsterdam UMC

    Gisteren om 13:11
    • Ziekenhuizen

    Alle ziekenhuizen scharen zich achter oproep tot vuurwerkverbod

    Gisteren om 11:52