Fraudemeldingen in de zorg: slechts klein aantal leidt tot vervolging
Zorgverzekeraars ontvangen ieder jaarlijks tussen de 150 en 400 meldingen. Volgens de verzekeraars ontbreekt het vaak aan tijd en middelen om alle meldingen grondig te onderzoeken. Daarom wordt een selectie gemaakt, waarbij alleen zaken met sterke aanwijzingen voor misbruik verder worden onderzocht. “Een melding over een dure auto van de directeur is niet genoeg om een onderzoek te starten”, aldus een woordvoerder van een zorgverzekeraar.
Aantal onderzoeken verschilt per zorgverzekeraar
Het aantal fraudeonderzoeken varieert per verzekeraar. Salland Zorgverzekeringen sloot bijvoorbeeld afgelopen jaar vijf onderzoeken af, waarvan sommige tot terugvordering van zorggelden leidden. Bij grotere verzekeraars zoals DSW worden meer zaken behandeld; DSW sloot vorig jaar 27 dossiers af waarbij fraude werd vastgesteld.
Complexe en kostbare processen
Zorgverzekeraars doen geregeld aangifte bij de politie of de Nederlandse Arbeidsinspectie, die over opsporingsbevoegdheid beschikt. Toch blijven de aantallen zaken die het Openbaar Ministerie uiteindelijk onderzoekt laag, mede door de ingewikkeldheid en omvang van de fraudegevallen. Want ook bij het OM en de Nederlandse Arbeidsinspectie zijn de capaciteiten beperkt.
Toenemende druk en bedreigingen
Fraudeonderzoeken verlopen bovendien steeds moeilijker door de druk die sommige zorgbedrijven uitoefenen op onderzoeksteams. Zorgverzekeraars melden dat bedrijven klachten indienen of juridische druk uitoefenen, wat de onderzoeken vertraagt. ASR bevestigt dat bij strafbare feiten altijd aangifte wordt gedaan, ondanks de uitdagingen die daarbij komen kijken.
Inspecties en het Openbaar Ministerie waarschuwden eerder voor de toenemende criminaliteit in de zorg, waarbij fraude naar schatting enkele miljarden bedraagt. Volgens Zilveren Kruis blijft het relatief eenvoudig om een zorgaanbieder te worden, wat soms malafide partijen aantrekt.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky