Voorlichtingscampagne over ‘De mensen van de ambulance’
Op dinsdag 11 maart 2014 lanceert minister Schippers met de driejarige landelijke voorlichtingscampagne ‘De mensen van de ambulance’. Met de campagne wil de ambulancesector het grote publiek beter informeren over ambulancezorg, zodat mensen meer begrip krijgen voor de werkwijze van ambulancehulpverleners. Dat meldt Ambulancezorg Nederland.
Een onderzoek naar het imago van ambulancezorg heeft aangetoond dat het grote publiek tevreden is over ambulancezorg, maar dat mensen vaak niet weten hoe ambulancezorg precies werkt en wat ze wel of niet van ambulancehulpverleners kunnen verwachten. Veel ondervraagden veronderstellen bijvoorbeeld dat een ambulance altijd komt als je 112 belt, of dat ambulancehulpverleners een patiënt altijd naar het ziekenhuis brengen, terwijl dit niet altijd zo is. Dit heeft soms irritatie, onbegrip of ongewenst gedrag richting ambulancehulpverleners tot gevolg.
Ambulanceprofessionals herkennen dit. Zij ervaren in de praktijk dat patiënten, omstanders of het grote publiek vaak niet weten waarom zij de dingen doen die ze doen. ‘Automobilisten reageren soms geïrriteerd als ik langzaam op de linkerbaan rijd. Ze vragen zich af waarom ik niet naar rechts ga. Maar in die gevallen ligt vaak een heel zieke patiënt in de ambulance die last heeft van spoorvorming op de rechterbaan’, aldus een ambulancechauffeur.
De voorlichtingscampagne brengt duidelijkheid via drie hoofdthema’s, namelijk: ‘als je 112 belt’, ‘in het verkeer’ en ‘bij zorgverlening’. De ambulancehulpverleners voelen zich betrokken bij de ontwikkeling van de campagne, waarvoor zij veel informatie en ervaringen hebben aangeleverd.
© Nationale Zorggids