Normal_calendar-3073971_960_720

Het is geen geheim dat de wachttijden voor medische behandelingen in ons land behoorlijk opgelopen zijn. Zeker met de komst van COVID-19 zijn de wachtlijsten vorig jaar alleen maar langer geworden, waardoor patiënten soms wel maanden moeten wachten op hulp. Het nieuwe platform Orbis maakt de wachttijden van zorginstellingen inzichtelijk en legt de keuze bij de patiënt.

 

Orbis is opgericht om de wachtlijsten voor niet-acute zorg te verkorten. Bij planbare operaties moeten patiënten vaak maandenlang wachten op hulp, terwijl er bij een andere zorginstelling dikwijls wel de capaciteit is om de operatie op korte termijn uit te voeren. Orbis maakt inzichtelijk waar de patiënt snel terecht kan en geeft patiënten de mogelijkheid om hun operatie elders uit te laten voeren.

Orbis in een notendop

Voor de zorgsector komt Orbis als geroepen. Het platform biedt zorginstellingen de mogelijkheid zich aan te melden, hun aanbod aan zorg en hun beschikbaarheid op te geven. Patiënten kunnen zelf, al dan niet in overleg met hun arts, kiezen bij welke zorginstelling zij voor hun heup- of knieoperatie terecht willen. Dat hoeft dus niet bij het ziekenhuis te zijn waar de patiënt normaliter door de huisarts naar doorverwezen zou worden. De ingreep die plaats gaat vinden kan immers vaak ook elders, doorgaans op kortere termijn. Daar komt bij dat de huisarts minder tijd kwijt is aan het in banen leiden van een zorgtraject; de patiënt neemt namelijk zelf de touwtjes in handen. Huisartsen hebben hierdoor meer tijd over en kunnen meer mensen helpen. De capaciteit van de zorg wordt zo op meerdere vlakken optimaal benut en patiënten hoeven minder lang te wachten op hun operatie.

De bal ligt bij de patiënt

Voor zorginstellingen betekent de komst van Orbis dat zij hun capaciteiten kunnen etaleren. Ze kunnen zich onderscheiden van andere zorgaanbieders op diverse gebieden, bijvoorbeeld door korte wachttijden te hanteren, zich te specialiseren in een bepaalde ingreep, of uitzonderlijk goede, persoonlijke zorg te bieden.

De patiënt bepaalt dus zelf waar en wanneer de behandeling plaats gaat vinden. De huisarts kan zich focussen op het belangrijkste deel van hun werk, namelijk het adviseren van patiënten, het vaststellen van de noodzaak voor een medische behandeling en het adviseren van de patiënt over vervolgstappen in het zorgtraject. Pas nadat de huisarts een verwijzing heeft gestuurd naar de door de patiënt gekozen instelling zal een afspraak worden bevestigd.

Via externe bronnen worden kwaliteitsscores verzameld van ziekenhuizen en zorginstellingen. De kwaliteitscriteria zijn afkomstig van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De patiëntervaringen worden, in samenwerkingen met de patiënt federatie, inzichtelijk gemaakt. Hulpzoekenden kunnen dus via Orbis, aan de hand van criteria die er voor hen het meest toe doen, een weloverwogen keuze maken.