Ondanks dat de minister achter het idee staat, willen medisch specialisten niet dat patiënten gesprekken opnemen met artsen. Twee derde van de ruim 2.600 ondervraagde specialisten wil niet opgenomen worden. Dat blijkt uit een enquête van het radioprogramma De Ochtend en de Federatie Medisch Specialisten (FMS). De vrees is dat patiënten opnames op social media plaatsen of de opnames gebruiken omdat ze hun arts niet vertrouwen. Ze twijfelen tevens aan de meerwaarde van de opname en of dit leidt tot een betere beslissing over de behandeling. Dat meldt NOS.
De gedachte van de minister achter het opnemen van gesprekken is dat patiënten later het gesprek kunnen terugluisteren. Veel van hen vergeten namelijk tijdens een gesprek wat de arts heeft gezegd, vaak zijn ze geschokt doordat ze net een slechte diagnose te horen hebben gekregen.
FMS-voorzitter Frank de Grave pleit voor richtlijnen voor het opnemen van een gesprek. Om iedereen erbij te betrekken, kunnen deze worden opgesteld in samenwerking met patiëntenorganisaties en het ministerie van Volksgezondheid. Zo zijn de zorgen die de artsen hebben wellicht weg te nemen. Maar daar gaat patiëntenfederatie NPCF niet in mee. Volgens NPCF-directeur Dianda Veldman zijn richtlijnen er voor dokters, maar niet voor patiënten. De NPCF is bereid mee te denken, maar benadrukt dat deze dan voor de arts zouden moeten zijn.
In een reactie op het onderzoek zegt minister Schippers de zorgen van de artsen te begrijpen. “Het gaat mij niet om het controleren van de arts, maar echt om de patiënt. De opname is een soort geheugensteuntje. Als de patiënt is thuisgekomen en rustig de diagnose heeft verwerkt, kan hij nog eens terugluisteren wat de arts heeft gezegd”, aldus Schippers.
©Nationale Zorggids
Hier ben ik het niet mee eens. Een bezoek aan een specialist is een emotionele gebeurtenis. Het is juist goed om nog eens rustig te kunnen luisteren wat er precies is gezegd.