(Novum) - Zorgorganisatie Philadelphia wil de komende twee jaar negenhonderd banen schrappen. Dat heeft bestuursvoorzitter Greet Prins woensdag in een brief aan alle 7600 medewerkers laten weten. Gedwongen ontslagen kan de instelling, die op verschillende plaatsen in Nederland gehandicapten verzorgt, daarbij niet uitsluiten. Ook wordt een aantal kantoren gesloten.
Philadelphia zegt te moeten bezuinigen omdat het kabinet de komende jaren flink wil bezuinigen op de AWBZ. Daardoor dalen de inkomsten van de zorginstelling de komende jaren naar verwachting met veertig miljoen euro dalen, stelt Prins. "Afwachten zou de toekomst van onze zorg dus écht op het spel zetten", aldus de bestuurvoorzitter.
Welke vestigingen Philadelphia voor eind 2015 wil sluiten en welke medewerkers overbodig worden, bepaalt de zorginstelling de komende tijd. Philadelphia zegt ook in gesprek te zijn met de betrokken vakbonden over een nieuw sociaal plan. Het huidige sociale plan loopt namelijk eind 2013 al af.
Abvakabo FNV noemt de grootschalige reorganisatie bij Philadelphia 'een mokerslag voor de zorg'. De vakbond wijst erop dat het grootste deel van de kabinetsbezuinigingen op de gehandicaptenzorg pas in 2015 ingaan en dat het daarom 'onacceptabel' is om al eerder zo stevig te reorganiseren. Abvakabo vreest een scenario zoals bij Sensire.
"Eerder probeerde thuiszorgorganisatie Sensire ook al voor te sorteren op kabinetsplannen", zo stelt de bond. De Achterhoekse thuiszorgorganisatie besloot eerder dit jaar eveneens een groot deel van het personeel op straat te zetten vanwege de naderende bezuinigingen. Sensire deed dat, omdat niet duidelijk was hoeveel gemeenten de komende jaren aan thuiszorg wilden uitgeven.
Uiteindelijk besloten concurrenten TSN en Zorgkompas de pakweg achthonderd vaste thuiszorgers van Sensire over te nemen. De thuiszorghulpen krijgen daar hetzelfde contract en salaris dat ze bij hun oude werkgever hadden. Om tot die oplossing te komen was wel eerst de bemoeienis van minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher (PvdA) nodig.
Een beetje jammer hoe de organisatie met schrijven "hun clienten" in onduidelijkheid werpen... "Het is nog maar de vraag of je volgend jaar de zorg nog wel krijgt..." is een van de zinnen waarmee zij hun clienten informeren.