
Vierdelige serie ‘Quatsch’ met Sjamadraan over misleidende gezondheidsclaims
De nieuwe vierdelige online serie ‘Quatsch’ met wetenschapsjournalist Adriaan ter Braack (Sjamadriaan) gaat over misleidende gezondheidstips over onder meer het drinken van rauwe melk en detoxen. Ter Braack zal ze ontkrachten en wil samen met Rewind het verdienmodel van influencers onthullen. Zij spelen volgens eindredacteur Roberto Lobosco namelijk in op angst, valse claims en anekdotisch bewijs. Dit meldt Human.
Rewind wil niet zozeer alle claims ontkrachten, maar wel benadrukken welke hardnekkige claims gevaarlijk kúnnen zijn. ‘Natuurlijke’ producten zouden synoniem staand voor gezond en veilig, maar in hoeverre is dat waar? Zijn e-nummers echt zo gevaarlijk? En is rauwe melk echt zo goed? Daarover gaat aflevering 1 van de serie.
Zonnebrandcrème kankerverwekkend?
In aflevering 2 is er aandacht voor angst en de vraag waarom influencers tegenwoordig sneller worden geloofd dan wetenschappers. Vaak omdat angst een marketingstrategie is. Zonnebrandcrème is volgens diverse influencers kankerverwekkend, maar wetenschappelijk bewijs geeft een heel ander beeld. Aflevering 3 gaat vervolgens over maakbaarheid: je gezondheid terugwinnen door te detoxen of zelfs te manifesteren. In deze aflevering heeft Sjamadriaan het over verkooppraatjes en hoe het mogelijk is dat grote groepen mensen hierin mee gaan.
Grof geld
Tot slot is er in aflevering 4 volop aandacht voor de verdienmodellen die liggen achter het verspreiden van medische desinformatie. Influencers verdienen bakken met geld door desinformatie te koppelen aan de verkoop van supplementen, therapieen of andere middelen. En dat terwijl daar vaak helemaal geen wetenschappelijke onderbouwing voor is. Of dat mag, legt Ter Braack uit.
Vanaf 17 april is ‘Quatsch’ te zien op de Youtube-, TikTok-, en Instagramkanalen van Rewind.