Huisartsenposten kunnen het werk in de avonden, nachten en weekend niet meer aan. De spoedzorg is te druk geworden en vanwege personeelstekorten moeten patiënten langer wachten dan voorheen. Dat meldt NOS.
De branchevereniging van huisartsenposten InEen trekt aan de bel. Er komen steeds meer patiënten en er is niet genoeg personeel. De patiënten die op de huisartsenpost belanden hebben bovendien een complexere (en vaak ook urgentere) zorgvraag. InEen vreest niet voor de patiëntveiligheid, maar vindt het heel vervelend voor patiënten die moeten wachten.
“Urgente gevallen gaan altijd voor, dus iemand met een lichtere hulpvraag zit soms uren te wachten. Dat is heel vervelend”, legt InEen-directeur Anoeska Mosterdijk uit. De telefonische hulpdienst is ook overbelast. De wachttijd moet 2 minuten bedragen, maar 5 procent van de bellers wacht langer dan twee minuten. 69 procent van de bellende patiënten wacht zolang als de toegestane tijd van twee minuten. Huisartsen en triagisten ervaren door de problemen een hoge werkdruk.
Huisartsenposten zijn steeds vaker genoodzaakt om de zorg over te dragen aan ambulancediensten, maar ook de eerste hulpafdelingen in ziekenhuizen zijn overbelast. InEen vindt het tijd dat de spoedzorg wordt aangepakt, omdat het zoals het nu gaat niet langer kan.
Door: Redactie Nationale Zorggids