7 juli 2016 om 09:25
< 1 min lezen

Mening van de patiënt draagt bij aan verbetering kwaliteit van zorg

Het gebruik van juiste en betrouwbare patiënttevredenheidsvragen draagt bij aan het verbeteren van kwaliteit van ziekenhuiszorg. Onderzoek hiernaar heeft dit aangetoond. Dit meldt de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

Sorien Kleefstra, senior adviseur bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft in haar onderzoek aangetoond dat patiëntentevredenheidsonderzoek met vragenlijsten, een juiste en betrouwbare methodiek is. De resultaten bleken nuttig en bruikbaar bij het evalueren van ziekenhuiszorg en dragen bij aan de verbetering van kwaliteit van zorg. Patiënten zijn tevreden met ziekenhuiszorg maar verbetering is mogelijk. De patiënttevredenheidsvragen en vragen naar de verwachtingen van de patiënt kunnen helpen bij het verbeteren van patiëntgerichte zorg.
 
Het gebruik van patiëntenperspectief is een belangrijk onderdeel van het Meerjarenbeleidsplan ‘Gezond Vertrouwen’ (2016-2019) van de inspectie. Steeds meer patiënten maken gebruik van patientenwaarderingswebsites. Op deze websites waarderen patiënten anoniem hun ziekenhuis of zorgverlener (zoals Zorgkaart Nederland). Een toenemend aantal patiënten zal hun keuze in de toekomst hier op gaan baseren. De inspectie waardeert dit onderzoek dan ook zeer.
 
© Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van ziekenhuizen
    • Ziekenhuizen

    UMCG sluit contract met alle zorgverzekeraars, Martini Ziekenhuis is er bijna

    24 december 2024 om 13:09
    • Ziekenhuizen

    Bètablokker propranolol vermindert stressgerelateerd trillen bij parkinson

    24 december 2024 om 12:30