Logo_rijksoverheid

Vandaag start de nieuwe campagne over orgaandonatie met als motto: ‘Een leven redden. Je hebt het in je.’ Zestig procent van alle Nederlanders van 12 jaar en ouder heeft zich nog niet geregistreerd in het Donorregister. Uit onderzoek blijkt dat er vooral nog veel vragen zijn over orgaandonatie. Dit meldt Rijksoverheid.

Minister Edith Schippers van Volksgezondheid over de nieuwe campagne: “Veel mensen vinden het een moeilijk en eng onderwerp om over te praten. Tegelijkertijd krijg je al pratend vaak antwoord op je vragen. Dat helpt bij je afwegingen en brengt je dichter bij een beslissing, bij jouw keuze.”

Een kwart van de niet-geregistreerde Nederlanders (23%) zegt het moeilijk te vinden om over orgaandonatie te praten. Ze vinden het met name een eng onderwerp en daardoor vervelend om erover te praten (72%). Toch vindt een meerderheid het belangrijk te weten wat hun naasten zelf willen na hun overlijden: wel of geen donor willen worden (52%). Vier op de tien geven aan het vervelend te vinden als nabestaanden een dergelijke beslissing voor hen zouden moeten nemen. Het besef dat nabestaanden hierover moeten beslissen als je zelf geen keuze maakt, geeft voor 27% de doorslag om hun keuze vast te leggen in het Donorregister.

De nieuwe campagne ‘Een leven redden. Je hebt het in je.’ wil twijfels en onzekerheden wegnemen, in eerste instantie door mensen aan te sporen het gesprek over orgaandonatie met elkaar aan te gaan. Zo’n gesprek over orgaandonatie blijkt nuttig te zijn; een kwart (van degenen die wel over orgaandonatie hebben gesproken) geeft aan dat zij zich zekerder voelen over het onderwerp omdat familie of vrienden weten wat hun wensen zijn. Een gesprek bracht ze antwoorden op de vragen die ze hadden en nam twijfels weg.

© Nationale Zorggids