Patiënten hebben vaak geen idee van de kwaliteit van hun eigen huisarts. Dit zegt patiëntenfederatie NPCF, die pleit voor meer transparantie over de capaciteiten van huisartsen. Ook lijken patiënten regelmatig moeite te ondervinden bij het overstappen naar een andere huisarts. NPCF wil daarom dat huisartsen net als producten beoordeeld worden op verschillende punten. Dit meldt De Telegraaf.
Volgens Dianda Veldman, directeur van NPCF, willen mensen meer weten over de kwaliteit van huisartsen. “Patiënten snakken naar die informatie. We kunnen allerlei producten vergelijken aan de hand van kwaliteitsinformatie, maar de huisarts niet.” Het NPCF deed onderzoek onder 13.400 patiënten.
Zo blijkt dat zeventig procent zou willen weten hoe hun huisarts een bepaalde ingreep verricht, bijvoorbeeld het verwijderen van moedervlekken of het plaatsen van een spiraaltje. Ook de mate waarin de huisarts doorverwijst naar een specialist is iets wat patiënten bezighoudt. De ondervraagden gaven aan niet alleen de kwaliteiten van hun eigen huisarts van belang te vinden, maar ook hoe deze zich verhoudt tot andere huisartsen.
Niet alleen de transparantie over de kwaliteit van de huisarts zou inzichtelijker moeten worden. Uit het onderzoek van NPCF blijkt dat veel mensen moeite hebben bij het overstappen van huisarts. In sommige gevallen waren patiënten ontevreden en zochten zij een andere huisarts. Die overstap gaat niet altijd vlekkeloos. Soms werkt de eigen huisarts niet mee, of heeft de nieuwe praktijk geen ruimte voor nieuwe patiënten.
“Twee jaar geleden beloofden de huisartsen al beterschap. Maar in de praktijk komt daar nog bitter weinig van terecht”, volgens Veldman. De Landelijke Huisartsen Vereniging is het niet eens met de conclusies van patiëntenfederatie NPCF en zegt dat vier op de vijf mensen tevreden is over hun huisarts.
© Nationale Zorggids