Patiënten met een implantaat die klachten ervaren, kunnen hun melding onvoldoende kwijt. Hierdoor gaat waardevolle informatie verloren over de kwaliteit en werkzaamheid van implantaten als kunstheupen, pacemakers, bekkenbodemmatjes en andere implantaten. Dat blijkt uit onderzoek van Patiëntenfederatie NPCF onder 2.000 ervaringsdeskundigen. Patiëntenfederatie NPCF wil dat patiënten dergelijke klachten kunnen melden bij het Lareb, het centrum dat ook bijwerkingen van geneesmiddelen registreert.
Wilna Wind, directeur van Patiëntenfederatie NPCF: “Of een probleem wel of niet geregistreerd wordt, is nu nog te afhankelijk van de behandelend arts. Maar het is juist van belang dat zoveel mogelijk klachten zo centraal mogelijk worden verzameld. Dan kun je problemen tijdig signaleren. We willen niet een zoveelste meldpunt waar mensen terecht kunnen. Het ligt voor de hand om dit onder te brengen bij het Lareb. Zij zijn hierop zijn ingericht."
De ervaringsdeskundigen die zijn ondervraagd hebben soms ingrijpende operaties ondergaan. Veertien procent van hen is niet tevreden met het resultaat. “Ik heb vorige week mijn borstimplantaat laten verwijderen. Het implantaat is in 2009 geplaatst. Al die jaren pijn, krampen, en zware pijnscheuten”, schrijft één van de respondenten. Wilna Wind: “Uit de meldactie blijkt ook de mensen graag zelf deze ervaringen en klachten willen kunnen melden. Dus maken wij ons er hard voor dat dit nu goed geregeld wordt.”
De situatie rond implantaten is sinds jaar en dag ondoorzichtig. Na aandringen van onder andere Patiëntenfederatie NPCF heeft minister Schippers met het invoeren van een landelijk implantatenregister begin dit jaar een belangrijke stap gezet om het te verbeteren. Geregistreerde patiënten zijn nu makkelijker te vinden als er achteraf iets mis blijkt met een implantaat.
Patiëntenfederatie NPCF spoort minister Schippers aan afspraken te maken met het Lareb, zodat er geen waardevolle informatie van patiënten over implantaten meer verloren gaat.
© Nationale Zorggids