
Gedurfde campagne moet stijging zaadbalkanker onder jonge mannen tegenhouden
Zaadbalkanker komt steeds vaker voor onder mannen tussen de 18 en 35 jaar, maar het gesprek erover blijft taboe. Stichting Zaadbalkanker wil dat nu doorbreken. Samen met fruitmerk Zespri™ lanceert de stichting een opvallende campagne: checkjekiwis.nl. Humor zet mannen van 18 tot 35 aan tot zelfonderzoek, het leren kennen van hun eigen ballen en snel handelen bij symptomen. Want hoe eerder je erbij bent, hoe groter de overlevingskans. Dit meldt Stichting Zaadbalkanker.
Zaadbalkanker is de meest voorkomende kankersoort bij jonge Nederlandse mannen. Juist in een levensfase waarin werk, relaties en dromen centraal staan, kan een late diagnose die toekomst hard raken, zegt Stichting Zaadbalkanker. Vroege opsporing redt levens: bij tijdige ontdekking is de kans op genezing meer dan 95 procent. Dit percentage daalt naarmate de tijd verstrijkt flink, én wanneer er uitzaaiingen zijn.
Humor
Volgens directeur Ivo Struik praten mannen niet graag over hun ‘ballen’. Schaamte en ongemak staan vroege diagnose in de weg. Daarom gebruikt de campagne humor: “Onderzoekt heeft aangetoond dat humor het beste werkt als we mannen eindelijk willen overtuigen om over hun gezondheid te praten. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, helpt humor om een veilige omgeving te creëren waarbinnen mannen kunnen praten”, zegt Struik.
Checkjekiwis
De stichting roept alle jonge mannen op om checkjekiwis.nl of gerelateerde socialmedia-kanalen te bezoeken voor meer informatie over zaadbalkanker en zelfonderzoek. Het is belangrijk om regelmatig een ‘ballencontrole’ te doen, het eigen lijf te kennen zodat veranderingen opvallen en om bij twijfel meteen aan de bel te trekken bij de huisarts.