Het is tegenwoordig steeds normaler om maandelijks te betalen voor het gebruik van software. Vroeger was dat wel anders. Toen betaalde je eenmalig een bedrag, waarna je onbeperkt gebruik kon maken van de software. Hoewel abonnementen goedkoper in de aanschaf zijn en meer flexibiliteit kunnen bieden, brengen ze op termijn wel een nieuw probleem met zich mee: abonnementsmoeheid.
Het aantal abonnementen dat we afsluiten, groeit explosief. Denk aan videostreaming, muziekplatformen, digitale tijdschriften, en zelfs abonnementen op boodschappen. Elk van deze diensten lijkt handig en onmisbaar, maar samen kunnen ze een grote belasting vormen. Wat dit precies is en hoe je voorkomt dat je er zelf last van gaat krijgen, vertellen we je in dit artikel.
Wat is abonnementsmoeheid?
Wat is abonnementsmoeheid nu precies? Volgens ExpressVPN is abonnementsmoeheid de mentale vermoeidheid en stress die we ervaren van het hebben van veel verschillende abonnementen. Ieder abonnement heeft een eigen prijs, inloggegevens en verlengingsdata. Door je werk en dagelijks leven heb je al veel dingen aan je hoofd, dus als je ook nog eens allerlei details over verschillende abonnementen moet onthouden, dan kan dat zorgen voor extra vermoeiing of stress.
Wat ook kan leiden tot abonnementsmoeheid, is het gevoel dat je niet genoeg gebruik maakt van de abonnementen waarvoor je betaalt. Als je betaalt voor drie verschillende videostreaming platformen, dan zal er vast een tussen zitten waar je nauwelijks gebruik van maakt. Omdat je hier wel voor betaalt, kan het gevoel ontstaan dat je geld aan het verspillen bent. Dat is natuurlijk geen prettig gevoel.
Hoe voorkom je dat je er mee te maken krijgt?
Hoewel abonnementsmoeheid niet prettig is, kun je er wel wat aan doen en het voorkomen. Hieronder een aantal tips.
Zeg ongebruikte abonnementen op
De belangrijkste methode om abonnementsmoeheid te voorkomen of te verhelpen, is om ongebruikte abonnementen op te zeggen. Zet al je lopende abonnementen eens op papier en kijk welke je de afgelopen maand wel en niet gebruikt hebt. De abonnementen die je niet gebruikt hebt, kun je prima opzeggen. Wil je ze over een tijdje alsnog gebruiken, dan sluit je meestal gemakkelijk gewoon een nieuw abonnement af.
Deel abonnementen waar mogelijk
Een andere oplossing voor abonnementsmoeheid is om abonnementen te delen met anderen. Dat scheelt niet alleen kosten, het scheelt ook gedoe. Je hoeft nu niet meer de details van al je abonnementen te onthouden, maar slechts van een deel. Bovendien ben je minder geld kwijt aan je abonnementen, waardoor het minder zonde voelt als je een abonnement hebt dat je niet zo veel meer gebruikt. Check wel voor je een abonnement deelt of dat mag van de aanbieder.
Houd een overzicht bij
Wil je geen abonnementen opzeggen of delen, dan kan het al schelen om een overzicht te maken van je lopende abonnementen. Houd daarin de kosten, verlengdata en inloggegevens bij. Als je een keer het gevoel hebt door de bomen het bos niet meer te zien, dan kun je je overzicht erbij pakken.