Normal_scherm_afbeelding_2024-06-25_om_12.52.00

Ben je werkzaam in de zorg, dan is de term ‘ECD’ je wellicht bekend. Maar wat houdt het precies in? Een elektronisch cliëntendossier, afgekort ECD, een digitaal zorgdossier dat ondersteunt bij de hulpverlening aan cliënten. Dit systeem wordt onder andere gebruikt in de zorg voor mensen met een beperking, in de thuiszorg en in de ouderenzorg.

Vroeger werden alle cliëntgegevens vastgelegd in papieren dossiers, maar enkele jaren geleden verschenen de eerste elektronische systemen voor desktopcomputers. Tegenwoordig zijn veel functies van het ECD ook beschikbaar op tablets en smartphones.

Deze gegevens staan in een ECD

Een ECD is in de eerste plaats ontworpen om het rapporteren in de zorg te vereenvoudigen. Medewerkers kunnen hierin alle informatie met betrekking tot de gezondheidstoestand en behandeling van cliënten bijhouden. Iedere cliënt heeft een eigen dossier, waarin onder andere alle relevante (persoons)gegevens en het behandelplan staan. Daarnaast worden alle gegevens vanaf het eerste contact tot het moment dat de cliënt de zorg verlaat of overlijdt, geregistreerd.

Cliëntgegevens

Dit omvat onder andere gegevens zoals contactinformatie, huisarts en andere behandelaren, evenals de resultaten van metingen en onderzoeken. Ook de leden van het sociale netwerk van de cliënt, zoals familieleden en mantelzorgers, worden hierin opgenomen.

Cliëntplan

Het cliëntplan, ook wel zorgplan, begeleidingsplan of ondersteuningsplan genoemd, is een cruciaal onderdeel van het digitale dossier. Dit document bevat alle acties en doelen die de hulpverlening in samenspraak met de cliënt heeft vastgesteld. Hierdoor kunnen alle betrokkenen vanuit hetzelfde plan werken.

Zorgadministratie

Een ECD speelt ook een essentiële rol in de zorgadministratie. Het dossier maakt het eenvoudig om de indicatie van de cliënt vast te leggen en bij te houden welke ondersteuning wordt geboden. Voor verantwoording aan zorgverzekeraars of gemeenten is het in sommige gevallen nodig om te registreren hoeveel uur zorg een cliënt ontvangt. Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op het aantal uren dat wordt besteed aan dagbesteding of thuiszorg.

Voor wie is een ECD onmisbaar?

Zo'n digitaal zorgdossier is vooral handig voor medewerkers die dagelijks betrokken zijn bij de zorg van de cliënt, zoals (wijk)verpleegkundigen, verzorgende en thuiszorgmedewerkers. Zij verzamelen belangrijke informatie door gegevens zoals metingen (bijvoorbeeld bloeddruk of gewicht) en onderzoeksresultaten te rapporteren. Op deze manier kunnen alle betrokkenen snel en gemakkelijk inzicht krijgen in de gezondheidstoestand van de cliënt.

Financiën en planning

Naast afdelingen die dagelijkse zorg verlenen, kunnen ook afdelingen als financiën en planning profiteren van een ECD. Zo kan het worden ingezet om medewerkers in te plannen en afspraken vast te leggen met behandelaars. Alle relevante gegevens, inclusief de agenda van de hulpverlener, zijn terug te vinden in het ECD. Bovendien kunnen vanuit dit digitale systeem ook de gewerkte uren en het aantal gemaakte kilometers worden bijgehouden.

Elektronisch cliëntendossier de moeite waard?

Absoluut, het gebruik van een ECD in de zorgsector is zeer de moeite waard. Het stelt hulpverleners in staat om zich te concentreren op het allerbelangrijkste aspect van hun werk: het verzorgen, behandelen en begeleiden van mensen die zorg nodig hebben. Door administratieve taken te vereenvoudigen en te automatiseren blijft er meer kostbare tijd over voor directe zorgverlening. Hierdoor kunnen zorgprofessionals efficiënter werken en de kwaliteit van zorg verbeteren.