Normal_logo_nederlandse_zorgautoriteit_nza

Vorig jaar ontving de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) ruim 2.100 meldingen van problemen in de zorg. Klachten gingen onder andere over een onverwacht hoge tandartsrekening, een rekening van de apotheek of een eigen risico-betaling. De NZa wil deze meldingen gebruiken om de zorg beter, toegankelijker en betaalbaarder te maken. Dat meldt de Zorgautoriteit.

Vooral in het laatste kwartaal van 2016 kwamen veel meldingen binnen. Deze gingen met name over zorgverzekeraars. De NZa verklaart dit door het contracteringsproces tussen verzekeraars en ziekenhuizen dat toen in gang is gezet. Nederlanders stelden de NZa ook vragen over vergoedingen vanuit het basispakket of een aanvullende verzekering.

Waar nodig pakt het Snelle Interventieteam (SI-team) van de NZa meldingen op. Vorig jaar hadden vierhonderd meldingen de aandacht van het team. Het team pakte onder andere vragen over de wachttijden van ggz-aanbieders op, sprak met tandartsen over het uitgeven van offertes en ging een dialoog aan met zorgverzekeraars over hun dienstverlening.  

Door: Redactie Nationale Zorggids