Zorgverzekeraar Zilveren Kruis was de afgelopen periode het minst populair op social media. Verzekerden konden zich niet vinden in de campagne van de zorgverzekeraar over het vergoeden van Islamitische besnijdenissen. Ook viel de hoogte van de zorgpremie niet in goede aarde. Daarentegen zijn consumenten positief over het internetmerk Anderzorg van Menzis. Vooral de relatief lage zorgpremie en de reclamecampagne met rapper Sef werden goed ontvangen. Dat meldt online onderzoeksbureau MWM2.
Volgens het onderzoeksbureau zijn de meningen op social media een goede indicatie voor het overstapgedrag van de verzekerde. Mensen die op social media spreken over een zorgverzekeraar, lijken vaak over te stappen. MWM2 ziet vooral dat de hoogte van de zorgpremie een belangrijke factor is bij het overstappen. Maar alleen als er een groot verschil is tussen de premies.
Uit de analyse van MWM2 blijkt bovendien dat Nederlanders zich vaak ergeren aan zorgverzekeraars, en dan met name aan de onduidelijkheid van vergoedingen, de korte overstaptijd en de administratie die erbij komt kijken. Ook de vele reclames zijn voor de consument te veel van het goede, zegt het onderzoeksbureau. Dat verzekeraars zich niet richten op het behoud van bestaande klanten, zien de verzekerden als een gemiste kans.
Ondanks de negatieve aandacht die Zilveren Kruis kreeg op social media heeft de zorgverzekeraar er dit jaar 20.000 verzekerden bij gekregen. Hiermee komt het aantal Zilveren Kruis-verzekerden op bijna 3,4 miljoen. Hoewel Menzis dit jaar flink wat verzekerden verloor, zag het internetmerk van de verzekeraar Anderzorg het aantal verzekerden stijgen.
MWM2 onderzocht voor deze analyse online berichten over de zes meest besproken zorgverzekeraars, te weten Zilveren Kruis, VGZ, CZ, Menzis, FBTO en Anderzorg.
Door :Redactie Nationale Zorggids